Bemiddeling en Coaching

"Bemiddeling & coaching": een integrale aanpak voor het duurzaam oplossen van arbeidsconflicten en voor meer welzijn, productiviteit en geluk op het werk.

"Bemiddeling & coaching" richt zich vooral op het duurzaam oplossen van conflicten op de werkplek en realiseert dit in twee stappen:

  • Stap 1: U kiest voor bemiddeling als (alternatieve) aanpak voor het oplossen van conflicten op de werkplek. Onder de deskundige begeleiding van een neutrale, onafhankelijke en onpartijdige bemiddelaar gaan de partijen zelf op zoek naar een oplossing voor hun conflict.
  • Stap 2: De bemiddeling wordt desgevallend gevolgd door coaching. Een deskundige en ervaren personal coach biedt begeleiding op maat bij het implementeren van de oplossingen, en bij gewoonte- en gedragsverandering.

Wij bieden bemiddeling en coaching samen aan. Ze gaan hand in hand en effenen zo het pad naar duurzame oplossingen en naar future proof medewerkers en teams.

De tandem  "Bemiddeling & coaching" is uniek in België.

'Sociaal passief' voorkomen

Goed samenwerken is een van de grootste uitdagingen op de werkvloer. Conflicten en onenigheden maken onlosmakelijk deel uit van samenwerken en zijn dan ook een van de grootste bedreigingen voor harmonie en productiviteit op de werkvloer, voor het welbevinden van de medewerkers en voor de succesvolle groei en bloei van een bedrijf of organisatie.

Het kan gebeuren dat kleine meningsverschillen uitmonden in langdurige of sluimerende conflicten. Dat heeft zowel voor werkgever als voor de werknemer heel wat nadelige gevolgen:

  • Werknemers onderling of teams kunnen niet meer behoorlijk functioneren
  • De productiviteit neemt af
  • De relatie tussen werkgever en werknemer raakt verzuurd
  • De werkgever overweegt een ontslag (maar aarzelt omwille van de kosten)
  • De werknemer valt voor lange tijd uit wegens ziekte

“Sociaal actief” gaat verloren, “sociaal passief” dreigt.

Integrale aanpak bij het oplossen van arbeidsgeschillen

Met “Bemiddeling & coaching” kiezen we bewust voor een integrale aanpak bij het oplossen van conflicten op de werkplek.

De tweetraps-aanpak “Bemiddeling & coaching” biedt meer kansen voor een duurzame en future proof oplossing van conflicten:

  • Via bemiddeling worden geschillen duurzaam opgelost, en kunnen de ingrijpende negatieve gevolgen van (sluimerende) conflicten vermeden worden.
  • Via coaching kunnen de partijen een vliegende start nemen met (het implementeren van) de oplossingen van het conflict, op maat van de werknemer(s) en de organisatie.

Dit houdt “winst” in voor alle partijen.

De kracht van "Bemiddeling & coaching"

Uit onze rijke ervaring met bemiddelen en coachen leerden we dat de nood aan coaching na bemiddeling groot is, en dat deze combinatie in de meeste gevallen ook zeer nuttig is.

“Bemiddeling & coaching”:

  • opent deuren bij het zoeken naar oplossingen in het bemiddelingsproces,
  • en naar het creëren van een nieuw en aangenaam werkklimaat na de bemiddeling.

Grenzen van de bemiddeling

  • Vaak gebeurt het dat de werkgever en de werknemer tijdens een bemiddelingstraject aanvoelen dat er, om het geschil te kunnen oplossen, een wijziging in gedrag, afspraken en/of structuur moet komen. Op dat moment beseffen zij dat dit niet vanzelf zal gaan. Ze botsen op de grenzen van de bemiddeling. Spontaan krijgen we dan de vraag of verdere begeleiding onder de vorm van coaching nuttig en mogelijk zou zijn.
  • Maar een bemiddelaar is geen coach. De bemiddelaar begeleidt de partijen enkel naar een bemiddelingsakkoord met oplossingen voor het conflict. Die oplossingen hebben de partijen tijdens de bemiddeling zelf ontdekt. Een coach die het daarna van de bemiddelaar overneemt, is geen overbodige luxe bij het implementeren en verankeren van deze oplossingen.
  • Een conflict zelf trachten op te lossen, is moedig. Maar na een geslaagde bemiddeling moeten de partijen met een nieuwe situatie en nieuwe tools aan de slag, en dat implementeren blijkt geen evidentie. Een oplossing houdt verandering in, en het is des mensen om dat van nature te willen vermijden. Dit kan bij de partijen een rem zetten op hun durf om tijdens de bemiddeling oplossingen te exploreren of te uiten.
  • Ook het vervolg van een succesvol bemiddelingstraject blijkt in de praktijk niet altijd even vlot en makkelijk te verlopen. We stellen vast dat de uitvoering van een bemiddelingsakkoord niet altijd vanzelfsprekend is. Er zijn veel goede voornemens, maar het verankeren is een obstakel, en ook de gedragsverandering blijkt een hele klus. Men heeft het te druk, er is geen tijd, tools en motivatie ontbreken. Ook het verder bouwen op de in de bemiddeling verworven inzichten is nuttig, maar krijgt na een bemiddeling niet altijd een kans. Als oplossingen daardoor niet uitgewerkt kunnen worden zoals de partijen het voor ogen hadden, is dat zonder van de tijd, energie en het geld die de bemiddeling aan de partijen heeft gekost.

“Bemiddeling & coaching”: De voordelen op een rij

“Bemiddeling & coaching” werkt de “hordes” in een bemiddelingstraject weg.

Door te kiezen voor “Bemiddeling & coaching” versterk u uw medewerkers en teams niet enkel tijdens het proces van de bemiddeling, maar ook bij de implementatie achteraf: 

  • Tijdens het bemiddelingstraject kunnen de partijen zich volledig focussen op het oplossen van hun conflict. Ze kunnen alle mogelijke oplossingen voor hun conflict exploreren, zonder remmingen of belemmeringen of angst voor de grenzen van hun kunnen.
  • Na de bemiddeling biedt de personal coach begeleiding op maat bij het (snel en duurzaam) implementeren van de oplossingen en bij het ondersteunen en verankeren van de gewoonte- en gedragsverandering.
  • Het coachingstraject kan voor de partijen ook een extra motivatie zijn om daadwerkelijk aan de slag te gaan met de oplossingen van het conflict. Dit is ook in ieders belang. 
  • Wij vinden het essentieel dat de coach eveneens een ervaren bemiddelaar is. Ze is zeer vertrouwd met het (bemiddelings-)proces dat de partijen doorlopen hebben. Dit schept vertrouwen en brengt rust bij het doorlopen van het coachingstraject.

Future proof conflictoplossing in twee stappen

In twee stappen staan we u van a tot z bij in het zelf oplossen van uw arbeidsconflict, én bij het snel en duurzaam implementeren en verankeren van de oplossingen voor uw conflict.

  • Stap 1: U schakelt een (erkend) bemiddelaar in om zelf (en samen met de andere partij) op zoek te gaan naar een oplossing voor u conflict.
  • Stap 2: Samen met een coach implementeert u de oplossingen voor uw conflict en realiseert u gewoonte- en gedragsverandering.
Lees verder

Een veilig kader

“Bemiddeling & coaching” vindt plaats in een “veilig” kader. Zowel de bemiddelaar als de coach zijn gebonden aan beroepsgeheim. Tenzij de partijen het anders overeenkomen zijn, verstrekt de bemiddelaar geen informatie aan de coach en houdt hij zich strikt aan zijn beroepsgeheim.

Dit zijn enkele “spelregels” die mee het “veilige” karakter van de bemiddeling en de coaching bepalen en garanderen:

  • In een bemiddeling hebben ook de partijen geheimhoudingsplicht: Geen van de partijen kan wat tijdens de bemiddeling is gezegd en de documenten die zijn aangewend aan anderen kenbaar maken.
  • De partijen kunnen enkel met het bemiddelingsakkoord, een officieel document met actiepunten, waarmee een succesvolle bemiddeling wordt afgesloten, aan de slag gaan. Dit document mogen ze wel kenbaar maken aan derden en het toepassen.
  • Het is de verantwoordelijkheid van elk van de partijen en in ieders belang om het bemiddelingsakkoord spontaan uit te voeren.
  • Als er voor “Bemiddeling & coaching” gekozen wordt, hebben de partijen in het bemiddelingsakkoord besloten een beroep te doen op een coach voor de verdere begeleiding. Hiermee heeft de coach de toestemming om haar opdracht na het bemiddelingstraject aan te vatten.
  • Het zijn de partijen zelf die hun doelstellingen voor het coachingstraject kiezen. Die vormen de basis van het coachingstraject.

Duur van het bemiddelings- en coachingstraject

Een bemiddelingstraject bij arbeidsconflicten duurt gemiddeld 5 tot 10 uur. Dit omvat:

  • Het contacteren van de partijen en het bestuderen van de stukken (+/- 2 tot 4 uur)
  • Eén of meerdere bemiddelingssessies van beperkte duur (in totaal gemiddeld 3 tot 5 uur).

De bemiddeling wordt desgevallend gevolgd door het coachingstraject. Dit omvat:

  • 4 coachingsuren, per partij.
  • De coachingsuren worden bij voorkeur als volgt verdeeld: een opstartsessie van 2 uur om de doelstellingen en prioriteiten te bepalen, ze te analyseren en eerste acties vast te leggen. Daarna volgen nog twee sessies van telkens 1 uur.
  • Dit traject kan indien nodig nog met één of meerdere coachingsessie uitgebreid worden – dit wordt in overleg met de partijen bepaald.

Voor wie?

“Bemiddeling & coaching” wordt ingezet bij het oplossen van conflicten op de werkplek.

Het kan gaan om:

  • een conflict tussen werkgever en een werknemer
  • een conflict in een team
  • een conflict tussen medewerkers onderling

Aarzel niet om het arbeidsconflict in uw bedrijf of team met ons te bespreken. We kunnen dan nagaan of “Bemiddeling & coaching” voor uw conflict de beste aanpak is. Indien nodig kunnen we samen met u ook andere opties verkennen.  

“Bemiddeling & coaching”: uw deskundige partners

Bij “Bemiddeling & coaching” bent u in goede handen. U wordt deskundig begeleid door twee doorgewinterde (erkende) bemiddelaars in sociale zaken, Jan Van der Veken en Sara Van Wesenbeeck. Sara Van Wesenbeeck is ook personal coach.

  • Bemiddelaar Jan Van der Veken begeleidt u tijdens het bemiddelingstraject.
  • Daarna neemt Sara Van Wesenbeeck het van hem over voor het coachingstraject.

Doorheen het hele “Bemiddeling & coaching”-traject kunt u rekenen op hun deskundigheid en ervaring, hun verzoenende en oplossingsgerichte houding, hun betrokkenheid, bevlogenheid en discretie bij uw conflictcase.

Uw bemiddelaar:

Jan Van der Veken is erkend bemiddelaar in burgerlijke, handels en sociale zaken en heeft lange ervaring als advocaat, bedrijfsjurist en consultant sociaal recht en arbeidsverhoudingen. Hij begeleidt partijen om zelf een oplossing te vinden voor hun geschil. Opleidingen hebben hem technieken bijgebracht ter aanvulling van zijn verzoenende en oplossingsgerichte persoonlijkheid.

Uw coach:

Sara Van Wesenbeeck is oplossingsgericht coach, conflictcoach, consultant en auteur. Daarnaast is ze eveneens erkend bemiddelaar in burgerlijke, commerciële en arbeidsgeschillen. Mensen verbinden en in beweging zetten draagt ze hoog in het vaandel. Ze coacht executives, managers, ondernemers, bedrijven en individuen op weg naar future proof leven en werken.

Tarieven

Zowel de bemiddelaar als de personal coach reken voor hun diensten een uurtarief aan:

  • Het tarief van de bemiddelaar en de coach bedraagt € 195,- per uur.
  • Daarnaast wordt eenmalig een forfaitair bedrag van € 150,- aangerekend voor opening van het dossier, de administratie en briefwisseling, alle voorbereidingen en het doornemen van de stukken...
  • De verplaatsingskosten en -tijd worden aangerekend aan € 0,50,-/km.
  • Huur van een vergaderruimte en catering zijn niet in deze tarieven begrepen.
  • Alle tarieven zijn exclusief 21% btw.

Bij bemiddeling bij arbeidsconflicten en bij coaching in bedrijven is het gebruikelijk dat de werkgever de kosten draagt.

Contacteer ons

Kan “Bemiddeling & coaching” iets voor uw bedrijf, organisatie, medewerkers of team betekenen? Heeft u nog vragen, of wilt u graag uw conflictcase met ons bespreken? Of wilt u nagaan of bemiddeling een oplossing kan bieden voor het specifieke conflict in uw team of bedrijf?

Contacteer mij: contactgegevens Jan Van der Veken